Professional Motor Oy:s garantivillkor från och med 1.2.2025
Allmänna villkor och bestämmelser
Garantin för produkterna regleras av garantivillkoren. Garantin täcker defekter i material och utförande under garantiperioden, men inte skador som orsakats av normalt slitage, felaktig installation eller användning eller yttre orsaker.
Professional Motor Oy säljer produkter med en garanti på två år för konsumentbruk eller ett år för professionellt bruk. Med yrkesmässig användning avses här taxi-, transport-, entreprenad-, jordförflyttnings- och jordbruksanvändning. Om produktens slutkund är ett företag, behandlas det i garantivillkoren som yrkesmässigt bruk. Om produkten har sålts till ett företag, t.ex. en verkstad, som har monterat produkten på en konsumentkunds produkt, gäller garantivillkoren för konsumentanvändning.
Professional Motor Oy kan själv undersöka garantivillkoren eller vidarebefordra produkten till en tredje part för garantihantering.
Professional Motor Oy har rätt att efter eget val reparera den felaktiga produkten, leverera en ersättningsprodukt, bevilja ett prisavdrag som motsvarar felet eller återbetala inköpspriset.
Kunden ska noggrant undersöka produkten omedelbart efter leveransen. Ett klagomål om en defekt produkt eller leverans måste göras skriftligen till Professional Motor Oy utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter mottagandet av produkten.
Det maximala beloppet för Professional Motor Oy:s skadeståndsansvar är i samtliga fall beloppet av priset för den felaktiga, bristfälliga eller försenade produkten, exklusive moms. Professional Motor Oy ansvarar inte för inkomst- eller vinstförlust eller annan indirekt skada eller följdskada eller skada som orsakats tredje part.
Vi ersätter dig för en defekt i den produkt vi säljer, men inte för följdskador såsom stilleståndstid, förlorad arbetsförtjänst, resekostnader, frakt, traktamente, övertid eller reparationer. Om ett anspråk resulterar i att produkterna måste returneras till oss, är vi ansvariga för kostnaderna för sådan retur.
Om produkten har köpts från en annan källa än Professional Motor Ltd, även om det är ett av de varumärken som Professional Motor Ltd representerar, kommer vi inte att behandla garantianspråket eller vara ersättningsskyldiga.
Om skador på produkten orsakas av något annat än själva produkten (t.ex. lågt oljetryck, läckage av avgasluft, smutsig olja, smutsig insugsluft) täcker garantin inte skador på produkten.
Garantiförfarande och ersättning
Reklamation ska göras inom 14 dagar från det att felet upptäckts. Vid garantianspråk ska garantianspråket skickas till Professional Motor Ltd. inom 14 dagar från det att felet upptäcktes. Kunden måste behålla alla andra delar som används för att reparera föremålet för garantianspråket under garantianspråkets varaktighet och returnera dem till Professional Motor Ltd för undersökning på begäran.
Garantianspråket kommer att hanteras mellan Professional Motor Oy och den ursprungliga köparen. Professional Motor Oy hanterar inte garantianspråk med tredje parter som inte är relaterade till den ursprungliga affärsrelationen.
I princip är kostnaderna för att hitta felet i fordonet inte ersättningsberättigande, även om felet orsakas av ett fel i den produkt som omfattas av garantin.
Resekostnader, ersättningsbil och liknande indirekta eller indirekta kostnader ersätts inte.
Garantiansökan ska fyllas i noggrant och skickas till Professional Motor Oy.
Garantiansökan måste åtföljas av:
Uppgifter och dokument om produktbeställningen
Dokumentation av produktinstallationen (företaget som installerade produkten, arbetsorder eller fakturakopia som visar tidigare installation av den sålda produkten).
Om kunden har andra frågor som ska beaktas i garantianspråket, vänligen ange dem separat i garantianspråket.
Kunden måste leverera produkten till Professional Motor Oy för undersökning. Om produkten förstörs i förtid omfattas den inte längre av garantin.
Kunden ska se till att all kund- eller tredjepartsdata som kan finnas i den produkt som den levererar till Professional Motor Ltd. har säkerhetskopierats och/eller raderats på rätt sätt. Professional Motor Ltd ansvarar inte för data som kan ha gått förlorade under en garantiinspektion.
Under utredningen kan det hända att produkten måste demonteras eller gå sönder. Professional Motor Oy ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer om felet inte täcks av garantin.
Professional Motor Oy har rätt att förstöra en produkt som inte har avhämtats av kunden inom 14 dagar från det att kunden har informerats om att felet inte omfattas av garantin eller felansvaret och produkten finns tillgänglig för avhämtning. Professional Motor Oy har rätt att debitera kunden för kostnaderna för förstöringen.
Kreditinstruktioner för ett godkänt garantianspråk kommer att tillhandahållas tillsammans med det godkända garantianspråket.
Kontaktuppgifter till oss:
Professional Motor Oy
020 730 5440 / 017 581 0830
www.professionalmotor.fi
E-post: myynti@professionalmotor.fi